Recent Posts

poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Jak zrobić dobre zdjęcie do portretu


Ulubiona modelka

Niewiele osób zdaje sobie sprawę na ile docelowa jakość portretu malarskiego zależy od fotografii modela. 

Zdjęcia, z których maluję, dzielę na dwie kategorie: wykonywane przeze mnie samodzielnie oraz te, które dostaję od zleceniodawcy lub znajduję w internecie. 
Jeśli mam możliwość, staram się sama zrobić sesję fotograficzną pod portret, gdyż zdarza się, że zleceniodawcy dostarczają mi zdjęcia, z których korzystanie przypomina rzeźbienie w przysłowiowym gównie. Nie mówię, że się nie da z malować ze słabej jakości zdjęć. Wszystko się da, ale efekt nigdy nie będzie powalający. Oto zatem proste wskazówki, jak wykonać fotkę doskonałą dla malarki.



Po pierwsze: wielkość.

Malowanie portretów ze zdjęć legitymacyjnych to bezcelowa męczarnia. One są za małe, żeby dostrzec szczegóły i tyle. Fotografia dla mnie powinna być duża, o dobrej rozdzielczości. Najlepiej ujęcie przedstawiające wyłącznie modela, a nie np. grupkę ludzi na tle krajobrazu: "ten piąty z lewej, w okularach słonecznych i czapce z daszkiem, to jego właśnie masz sportretować".


Po drugie: kolor.

Foto czarno-białe to orka na ugorze. Oczywiście mogę wymodelować bryłę z bieli na ciemnym tle i pokryć później całość odpowiednim laserunkiem, by uzyskała kolor ciała. Czasem to robię, jeśli na przykład maluję z fotografii przedwojennej. Niestety na temat włosów modela można snuć niekończące się fantazje kolorystyczne. Nie ma możliwości, bym odgadła prawdziwy odcień, chyba że zleceniodawca powie mi wprost: model ma w rzeczywistości włosy rude jak marchewa. Rezultat będzie znowu ten sam: gorszy efekt końcowy niż w przypadku fotografii kolorowej.


Po trzecie: światło.

To najważniejszy podpunkt. Najlepiej żeby światło było naturalne i padało na modela z boku. Flesz spłaszcza facjaty i pozbawia szczegółów ważnych dla malarza. Dlatego uważam, że najkorzystniej ustawić modela bokiem do okna, tak jak na obrazach Vermeera. Wówczas mam duże pole do popisu z wydobywaniem szczegółów ze światłocienia.

Poniżej przykłady dobrych ujęć portretowych dla malarki:






0 komentarze:

Prześlij komentarz